Brzdy mám dobré, brzdí to dobře. Tuto větu slyším pokaždé, když upozorním majitele že sériové brzdy nejsou na zvýšený výkon motoru dimenzované. Opravdu si myslíte že podceňovat důležitost brzdového systému je v pořádku? V tomto článku probereme různé možnosti jak zvýšit výkon právě brzdového systému poté, co máte zvýšený výkon motoru a nezáleží na počtu přidaných koníků.
Správně by to mělo být obráceně, nejprve dostatečně dimenzovat brzdový systém a až poté zvyšovat výkon motoru.
Sériové brzdy
Sériové brzdy, tedy ty co na autě vyjedou z výroby, jsou dimenzované na výkon se kterým právě vozidlo opustí fabriku. Tyto brzdy jsou kompromisem mezi cenou a brzdným výkonem. Jsou vhodné pro městské svezení a pro normální - všichni víte jak to myslím - jízdu po dálnici, případně okreskách. Rozhodně nejsou pro žádné závodění a pro extrémy ve vyšších rychlostech už vůbec ne. Proč? Právě kvůli teplotní odolnosti kotoučů i materiálu brzdového obložení, kdy se při brždění třením zahřívají obě součásti do extrémních teplot a s rostoucí teplotou účinnost rapidně klesá, to pociťujete jako "vadnutí" a tuhnoucí pedál.
Všimněte si vozů, které dosahují vyšších rychlostí a tedy mají vyšší výkony, že jsou již z výroby vybavené výkonným brzdovým systémem. Proč? Právě proto, aby i z vysoké rychlosti vůz dokázal bezpečně a na co nejkratší vzdálenosti zastavit! Věřte že výrobci se snaží ušetřit na všem a pokud by brzdy nebyly potřeba, tak by je nemontovali.
Sportovní brzdy
Tento výraz je velice zavádějící, neboť slovo sport má mnoho významů. V tomto případě to znamená kotouče "lepší" směsi, ale o stejném průměru jako sériové a "lepší" směs brzdového obložení.
V praxi to znamená, že samozřejmě vozidlo zastavíte na kratší vzdálenost a teplotní odolnost celého systému je o mnoho lepší než u sériové kombinace. Je to ale stále vhodné na běžné ježdění a občasné "sportovní" vyžití. U této kombinace je spíše výhodou lepší poměr cena / výkon oproti sériovým, neboť obecně platí že lepší směs vydrží déle, méně se opotřebovává a nakonec v nejhorším případě brzdíte lépe za stejné peníze.
Právě v průměru kotoučů a velikosti brzdového obložení je největší problém. Plocha kotouče, zde právě stejná jako sériová, nedokáže již absorbovat vzniklé teplo a odvádět jej dostatečně rychle z povrchu. Tato kombinace není opět vhodná na vyšší rychlosti a intenzivnější brždění. Pro běžnou jízdu je to samozřejmě plně dostačující a brzdný účinek bude o mnoho lepší.
Závodníky na silnicích mohu ubezpečit, že pokud budou řešit krizovou situaci a budou potřebovat zastavit vozidlo z vyšší rychlosti, může se stát, že i přes velkou důvěru v tyto brzdy zkrátka nezabrzdíte. Mám přesně s tímto osobní zkušenost, také jsem si před několika lety myslel že dám sportovní brzdy a zabrzdím vždy, když budu chtít a toto mě poučilo. Jel jsem rychleji, brzdili jsme několikrát ze 200 km/h na cca 100 km/h a když bylo třeba opět z 200 km/h zastavit tentokrát takřka úplně, prostě to nebrzdilo.
Závodní brzdy
Zde se dostáváme k pojmu, který je také velmi zavádějící. Nebojte se, neznamená to že musíte mít v autě rám, tisíc koní a jezdit závody.
Pod pojmem závodní brzdy je většinou myšlen kompletní kit brzd, tedy kotouč o výrazně větším průměru než je sériový, vícepístkové brzdiče a dostatečně dimenzované brzdové obložení podle typu určení.
Brzdové obložení je nabízeno ve dvou variantách street a racing.
Vyhozené peníze? Rozhodně ne ... Pokud si spočítáte pořizovací cenu, životnost jakou mají kotouče a brzdové obložení, navíc vysoký brzdný účinek, lehce se dopočítáte návratnosti v ne úplně vzdálené době. Mnohdy zdánlivě vysoká pořizovací cena není po druhém pohledu a pár výpočtech tak vysoká.
Mnoho sériově vyráběných vozů, dosahujících vysokých rychlostí je osazováno právě závodními brzdami již z výroby.
Co se týká pískání ze závodních brzd, kterého se většinou všichni bojí před nákupem je odpověď jednoduchá. Mohou pískat pokud jsou studené, což u varianty street je pár metrů než získají svou pracovní teplotu. U varianty racing je to bohužel déle, neboť se ohřívají delší dobu. Pokud ale již osazujete brzdové obložení racing, je Vám pravděpodobně pískání naprosto jedno, neboť víte co děláte a proč. Na denní ježdění varianta racing opravdu není. Pískat ale umí i sériové brzdy a zde je to buď špatně zvolenou směsí brzdového obložení nebo špatnou montáží.
Na naší Audi TT jsou brzdy XYZ racing 330x32 s deskami street a dá se s tím jezdit jak v denním provozu, tak na závodním okruhu. Zajímavostí je, že z 50 km/h lze za použití kvalitních gum a s těmito brzdami zastavit na cca 5 m.
Brzdová kapalina
Velice často podceňovaná součást brzdového systému. Brzdová kapalina by měla být pravidelně měnena, nejméně v intervalu 2 let. Brzděním se kapalina ohřívá a začíná se "vařit". Časem se do kapaliny váže voda a brzdové kapalině se snižuje bod varu a tím její funkčnost.
Věřím, že jsem v článku alespoň z části vysvětlil základní principy a již nebudete brzdy a jejich funkci nikdy podceňovat.
Kotouč na fotkách není namontován obráceně, výrobce začal vyrábět kotouče s drážkami obráceně.
Kompletní kity závodních brzd naleznete v našem e-shopu zde:
http://www.tdichip.cz/eshop/brzdove-systemy