V tomto článku se Vám pokusím vysvětlit, co znamená online ladění motoru, resp. řídící jednotky a jaké to má výhody pro Vás jako uživatele.
Pro tuto metodu používáme online emulátor OLS300 německé společnosti EVC.
Podobný nástroj používají při vývoji a testování i výrobci automobilů a motorů.
Online ladění je metoda ladění řídící jednotky, kdy můžeme za chodu motoru měnit a monitorovat veškeré hodnoty a parametry. Ladění probíhá na válcové nebo motorové brzdě, kdy je okamžitě vidět výsledný efekt provedené změny. Tímto způsobem lze řídící jednotku naladit mnohem přesněji než pouhou změnou parametrů "naslepo". Tento způsob ladění výrazně zvyšuje úroveň kvality a preciznost úpravy.
Připojení k motoru
Nejprve je nutné připojit emulátor do řídící jednotky motoru.


Nastavení emulátoru
Provedeme nastavení emulátoru a do jeho paměti načteme program řídící jednotky.
Start motoru
Poté je proveden start motoru a zkontrolován správný chod a přenos všech parametrů.
Ladění motoru
Pak již probíhá ladění programu řídící jednotky, resp. změna potřebných map a parametrů s jejich následnou zpětnou kontrolou a také měřením výkonu.

Při ladění probíhá monitoring procesů řídící jednotky a ve spojení s měřením parametrů a ve spojení s diagnostikou a měřením výkonu, případně sledováním chodu motoru jsme schopni provedení velmi precizního nastavení i nejjemnějších a velice často opomíjených nastavení motoru jako jsou různé teplotní a rychlostní korekce.
Po dokončení ladění je emulátor odpojen a vytvořený program nahrán do řídící jednotky.
Nyní k odpovědi na otázku, zda-li je pro Vás tento způsob ladění výhodný a přinese Vám něco navíc. Pokud požadujete od motoru víc než jen základní úpravu, tzv. chiptuning, nebo máte instalované větší turbodmychadlo, sání, vačky anebo jiné komponenty, je tato metoda vhodná právě pro Vás. Oproti ladění "naslepo" nebo použití "univerzálního chipu" je úroveň této úpravy o mnoho tříd na vyšší úrovni a naprosto nesrovnatelná.
Při ladění v reálném čase také efektivnějším způsobem monitorujeme a optimalizujeme velmi opomíjené přechodové stavy, které se poté projeví lepší odezvou např. při přeřazení, sešlápnutí plynového pedálu, lepším náběhu turbodmychadla a dalších situacích a režimech, které nelze jiným způsobem sledovat, natož upravit.
Tuto metodu lze použít pro 8mi a 16ti bitové jednotky naftových motorů MSA12, MSA15 a EDC15 do roku výroby 2005 (jsou i vyjímky), tedy vozy generace Škoda Octavia I, VW Golf IV a benzínových motorů ME3, ME5, ME7, Siemens, Marelli, tedy většina vozů Audi, Škoda, Seat, VW, Alfa Romeo, BMW, Citroen, Ferrari, Peugeot, Porsche a další, opět do roku výroby 2005 a i zde platí vyjímky. Pro novější modely není tato technologie v tuto chvíli dostupná mimo výrobce automobilů a motorů.
U jednotek do roku 2000, ve kterých je nutné paměti pájet, toto pájení odpadá, ladění se tím značně zjednodušuje a je nutné pájet až finálně naladěný program.
Tato metoda je také přímo vhodná, resp. nutná pro ladění závodních motorů, kde je nutné velmi precizní nastavení naprosto všech parametrů. Nyní můžete svému motoru dopřát luxus úrovně závodního vozu :)
Informaci o tom, zda-li lze metodu použít pro Vaše vozidlo naleznete v našich výkonových tabulkách nebo nás kontaktujte.
Vzhledem k pořizovací ceně a dalším nutným nákladům a vybavení pro online ladění jsme jedni z mála v Evropě používající a nabízející tuto metodu. Pokud máte jakékoliv dotazy, neváhejte nás kontaktovat.