Na internetu jsou nabídky na čištění neboli renovaci filtru pevných částic (DPF/FAP) a mnozí se ptáte jestli to funguje. Budu se snažit na tyto otázky co nejlépe odpovědět.
Filtr pevných částic (anglicky DPF - Diesel Particulate Filter, francouzsky FAP - Filtre A Particules) je zařízení, které má za úkol zachytit ve výfuku pevné částice a zvýšit tak emisní čistotu dieselových vozidel. Jako první začala tyto filtry montovat do svých vozidel automobilka Peugeot/Citroen, postupem času se pak přidaly i další automobilky včetně u nás nejrozšířenější Škodovky, kdy byly tyto filtry nejprve jako příplatková výbava. Později se staly povinnou součástí novějších motorizací.
Filtr je jakési síto, které do sebe zachycuje nečistoty putující po spálení ve válcích výfukem, tak aby se nedostaly do ovzduší. Ve chvíli, kdy řídící jednotka pomocí tlakových čidel vyhodnotí, že je filtr již příliš zanesen, aktivuje proces regenerace filtru, kdy se zvýší teplota výfukových plynů a obsah filtru při velmi vysoké teplotě projde dalším spalovacím procesem. Tento systém výrazným způsobem pomohl docílit snížení emisí a vyhovět stále přísnějším normám Evropské unie.
Jedinou pozitivní vlastností filtru je právě zlepšování emisních norem ve městech. Naopak však přichází řada negativ. Předně, filtr je další překážkou ve výfuku, která brání spalinám volně odcházet výfukem pryč. Tím se samozřejmě snižuje výkon vozu. Postupem času se navíc filtr zanáší více a více. Podle typu vozidla tak dříve nebo později přijde doba, kdy bude nutné filtr celý vyměnit, což bývá investice přibližně v hodnotě 20 - 50 tis. Kč.
Po konci životnosti filtru máte samozřejmě na výběr - filtr koupit nový nebo jej nechat odstranit. Samozřejmě spousta jedinců ve snaze ušetřit zkoušela filtr vyndat z auta, naplnit nějakou hořlavinou a poté ho "vypálit". Další možnost je vypláchnout wapem. Tyto pokusy však vedou k tomu, že se problém po ujetí krátké vzdálenosti objeví znovu. Navíc při tomto hrozí poškození v případě vzplanutí zbytků hořlaviny nalité do filtru.
A tady je právě to kouzlo, nějaká chytrá hlava vymyslela, že bude nabízet jeho čištění za pomocí speciálních přípravků nebo procedur. Filtr je nečistitelný a je na "jedno" použití. Jeho špatná funkce nebo úplné selhání nezpůsobuje jeho zaplnění, ale nefunkce prvků v něm obsažených ve spojení s destrukcí struktury filtru. Po skončení jeho životnosti ji nelze nijak prodloužit a tudíž je jakékoliv čistění nesmysl. Pokud si prostudujete podmínky záruk, po čištění není garantováno vůbec nic, tzn. že po vyčištění ujedete např. 300km, chyba se objeví a Vy jste vyhodili např. 8.000 Kč oknem. Tito jedinci pouze vydělávají na důvěřivosti lidí, kteří ve snaze vyřešit svůj problém tuto možnost vyzkouší a tento pokus není zrovna levný!
Pokud by čištění neboli renovace opravdu dlouhodobě fungovalo, nabízeli by jej i autorizované servisy, různí dealeři i další subjekty jako solidní službu místo výměny za nový a ne jen pár jedinců a firem, kteří mají dobře vymyšlené obchodní podmínky.
Další možnost máte nákupem filtru z "druhovýroby", většinou na polských nebo čínských serverech. Praxe bohužel ukázala že tyto filtry mají životnost pouze pár tisíc kilometrů a i přes jejich nízkou cenu se to tedy nevyplatí ani zkoušet. Možná že ve voze který je vybavený pasivním systémem fungovat může, ovšem téměř všechny moderní motory již dnes používají systém aktivní.
Pokud ještě s filtrem potíže nemáte, doporučujeme vyčkat až se případně dostaví a do té doby s ním nic neprovádět. Pokud Vám již vůbec nefunguje a hledáte řešení, pročtěte si naší nabídku a poté zvažte jestli chcete filtr nový, odstranit jej nebo zkusíte čištění.
Informace o odstranění naleznete zde:
http://www.tdichip.cz/odstraneni_dpf_fap